Via Facebook werk vinden

Het zoeken naar werk via sociale media is niet de belangrijkste weg om een job te vinden. Het is een interessante bijpiste, maar het actief zoeken via jobsites en jobkranten blijft natuurlijk prioritair.

Om te weten hoe je je voordeel kan halen uit Facebook, moet je eerst begrijpen hoe werkgevers het medium gebruiken om hun vacatures te verspreiden. Er zijn verschillende manieren waarop zij dit doen:

1) Het plaatsen van socio ads. Dit zijn korte advertenties die je in de rechterkolom van het scherm ziet, wanneer je een facebookpagina opent. Tussen deze advertenties staan ook jobaanbiedingen. Deze advertenties worden zeer nauwkeurig gestuurd. Vb.: een vacature voor een vrachtwagenchauffeur voor een bedrijf in Wetteren wordt getoond aan alle facebookprofielen, waarin te lezen staat dat de aanmaker nu of vroeger als chauffeur heeft gewerkt of een rijbewijs C(E) heeft of interesse heeft in het beroep en die in een straal van X aantal km rond Wetteren woont.
Voor een werkgever is dit een vrij goedkope manier van adverteren. Je jobaanbieding in de jobkrant “Vacature” plaatsen kost bvb. 20.000 €, terwijl je eigenlijk niet weet welk percentage van de mensen die je bereikt, tot je doelgroep horen. Een socio ad kost een bedrijf gemiddeld 37 cent per klik. (Het is een veilingsysteem: wie het meeste biedt, staat bovenaan het scherm.) Daarbij kan je het alleen sturen naar de mensen, van wie je wil dat ze erop klikken.
Tip voor de werkzoekende: om de juiste jobadvertenties in de rechterkolom van je scherm te krijgen, moet je veel informatie in je facebookprofiel plaatsen: je woonplaats, je diploma’s en gevolgde opleidingen, je werk en werkverleden, je ambities, je hobbies (zo maak je misschien van je hobby je werk), je talenten en sterke punten, …

2) Veel bedrijven maken een bedrijfspagina aan, waarvan je fan kan worden. Voeg de bedrijfspagina’s aan je netwerk toe, van de bedrijven waarin je graag zou werken. Als het bedrijf een vacature plaatst op zijn bedrijfspagina, krijg je deze ook te zien op je profielpagina.

3) Werknemers van hetzelfde bedrijf verenigen zich vaak in een groep en maken daarvoor ook een facebookpagina aan. Door je aan te sluiten bij deze groep, kom je soms ook te weten wanneer er vacatures zijn. Bovendien leer je veel over het bedrijf en de bedrijfscultuur, wat je kan gebruiken als voorbereiding op een sollicitatie bij dat bedrijf.
Hoe vind je deze pagina’s? Tik de naam van een bedrijf in het zoekbalkje. Druk niet op enter, maar klik op het vergrootglas-icoontje. Je krijgt een lijstje waaruit je kan kiezen: mensen, pagina’s, groepen, …

4) Infiltratie: vb. een bedrijf op zoek naar psychologen maakt zich lid van een groep van studenten van de faculteit psychologie en stuurt zijn jobadvertentie naar deze groep. Zorg dus dat je als werkzoekende lid bent van zo veel mogelijk groepen die met je vakgebied of beroepsaspiraties te maken hebben, want dan krijg je deze jobs ook op je profielpagina te zien.

5) Applicaties: vb. je krijgt een testje voorgeschoteld: “Doe de test. Bepaal je belprofiel.” Er worden een aantal op het eerste gezicht triviale vragen gesteld en je komt er altijd goed uit. Voor het bedrijf dat deze test plaatste, is het echter een manier om te bepalen of je in aanmerking zou kunnen komen voor een job in een callcenter. Ben je op zoek naar een dergelijke job: invullen dus en wel vanuit het standpunt van de ideale callcenter-werknemer.

Bescherming van de privacy:

Facebook kan je imago als werkzoekende ook schaden. Enkele tips om jezelf te beschermen:

1) Scherm je profiel af via de privacy-instellingen, maar stel deze niet te eng in, zodat je gevonden wordt door de personen en bedrijven, van wie je wil dat ze je vinden. Je kan ook verhinderen dat je “getagd” wordt (jouw vrienden die jouw naam plaatsen op foto’s, waarop jij ook te zien bent, op hun eigen profielpagina). Je kan niet verhinderen dat andere mensen minder flatterende afbeeldingen van jou op het internet plaatsen, maar je kan er wel voor zorgen dat recruteerders, die informatie over jou zoeken, niet bij deze foto’s uitkomen.

2) Geef over jezelf alle informatie, die interessant kan zijn voor een recruteerder, maar laat overbodige details, die kunnen misbruikt worden, achterwege. Je moet zeker je woonplaats vermelden, maar je hoeft je straat en huisnummer niet te onthullen.

3) Doe geen uitspraken die andere mensen, bedrijven of jezelf kunnen schaden: vb. racistische uitlatingen. In voorbereiding van een sollicitatie gaan recruteerders op zoek naar informatie over jou op het internet. Ze tikken je naam in in Google en Google vindt je samen met je uitspraak terug. Wanneer je zo’n bericht op een bedrijfspagina hebt gezet, blijft deze je nog lang achtervolgen, ook al heb je de uitlating achteraf gewist. Google inventariseert alle bedrijfspagina’s van Facebook.
Ook als werknemer kan je hierop afgerekend worden. Bedrijven kunnen in hun arbeidsovereenkomst een clausule opnemen dat er geen informatie over het bedrijf naar buiten mag gebracht worden. Als werknemers zich hier dan toch aan bezondigen, kan dit leiden tot ontslag.
Omgekeerd kan je hier als werkzoekende dan ook weer je voordeel mee doen, wanneer je een sollicitatie in het vooruitzicht hebt. Tik de naam van de persoon, bij wie je op gesprek moet, in in Google. Met wat geluk vind je informatie over zijn privéleven, misschien hebben jullie wel een hobby of interesse gemeen. Als je tijdens het sollicitatiegesprek hier “per toeval” op alludeert, schep je een persoonlijke band met de recruteerder. Bij de keuze tussen gelijkwaardige kandidaten kan dit in je voordeel spelen, want een recruteerder is ook maar een mens en kan zijn subjectieve onderbewustzijn niet volledig uitschakelen.

4) Ga niet in op vriendschapsverzoeken van mensen, die je niet kent of die je niet vertrouwt.

5) Niemand mag een profiel aanmaken onder een valse naam of onder de naam van iemand anders. Als je merkt dat iemand jouw naam en gegevens heeft gebruikt om een vals profiel aan te maken, meld dit dan onmiddellijk aan de aanbieders van het sociaal medium. Zij treden hier zeer snel en zeer hard tegen op.

6) Werknemer: facebook niet tijdens de werkuren als het niet toegestaan wordt door het bedrijf. Elke uitspraak die je doet, wordt voorzien van datum en uur, dus alles is traceerbaar. In een aantal bedrijven heeft men ondertussen als alternatief voor de koffiepauze of de rookpauze, de facebookpauze ingevoerd: een kwartiertje tijdens hetwelke de werknemers digitaal mogen netwerken.

Lees meer artikelen over Werk.

Relevante artikelen

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Wees de eerste!

Laat een reactie achter...

Wil je reageren op dit artikel laat dan iets achter in het formulier hieronder: