Bedrijfspagina maken Facebook

Je hebt drie mogelijkheden om via Facebook te communiceren:

  1. Je kan een persoonlijk profiel aanmaken. Andere mensen kunnen zich in je netwerk nestelen door vriend te worden. Je kan deze pagina vanuit je persoonlijke naam maken, maar ook als bedrijfsleider.
  2. Je kan een groep aanmaken, waarvan anderen lid kunnen worden. Vb. de groep die vorig jaar is ontstaan rond Linda De Win. Iemand wou haar uit de EEN-quiz De Slimste Mens krijgen en startte via een Facebookgroep een campagne tegen deze vrouw op. Een duizelingwekkend aantal mensen sloot zich bij deze groep aan. Een meer positieve toepassing is bvb. werknemers van hetzelfde bedrijf, die een groep vormen om te communiceren over werkgerelateerde thema’s, vrijetijdsbesteding met collega’s, teambuilding, …
  3. Je kan als bedrijf of organisatie een bedrijfspagina aanmaken, waarvan mensen fan kunnen worden. Je krijgt aanhangers bij, wanneer je fans deze pagina aanraden bij hun vrienden en hen uitnodigen om ook fan te worden van jouw organisatie.

Welke pagina je ook aanmaakt, je moet steeds goed nadenken over de privacy-instellingen. Als je wil gevonden worden, kan je deze niet al te eng instellen, maar niet alle berichten zijn voor al je vrienden/leden/fans bestemd. Je kan je bezoekers in groepen indelen: vb. iedereen, klanten, werknemers, persoonlijke vrienden, … Wanneer je iets via Facebook wil communiceren, kies je de groep, voor wie deze informatie bedoeld is.

Om een bedrijfspagina aan te maken, moet je eerst een persoonlijke pagina aanmaken. Je moet zelf bedrijfsleider zijn of als werknemer hiertoe de opdracht gekregen hebben van je werkgever. Werknemers die op eigen houtje een pagina willen aanmaken over de organisatie waarin ze werken, kunnen geen bedrijfspagina aanmaken, maar kunnen wel een groep aanmaken. Dit is een niet-officiële pagina over de organisatie.

navigatiebalk kan je zelf samenstellen: vb. Prikbord – Doel – Activiteiten – Jobs – Contact – …
Je trekt fans aan door via je persoonlijke pagina vrienden te zoeken en deze als fan uit te nodigen voor je bedrijfspagina. Je vermeldt je facebooklink op al je drukwerk, in je e-mail-handtekening enz.

Elke activiteit kondig je aan en stuur je naar al je fans. Zo ook met nieuwtjes, terugblik op voorbije activiteiten enz. Dit bericht hoeft niet lang te zijn. Je geeft een hint en verwijst voor meer info door naar je website (= begin- en eindpunt van je communicatiestrategie via internet).

Lees meer artikelen over Werk.

Relevante artikelen

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Wees de eerste!

Laat een reactie achter...

Wil je reageren op dit artikel laat dan iets achter in het formulier hieronder: