Eiwit: bouwsteen van de spieren

Eiwitten zijn nog steeds het belangrijkste ingrediënt van de voeding. Spierweefsel is tenslotte opgebouwd uit eiwitten. Er is dan ook een grote overeenkomst in samenstelling tussen het wit van een ei en de groep stoffen die we eiwitten of ook proteïnen noemen.

We vinden eiwitten in plantaardige of dierlijke voedingsstoffen en in elke cel van het menselijk lichaam. Spierweefsel bestaat weliswaar uit 70 % water, maar daarnaast ook uit 20 % eiwit. Als we dat water even wegdenken zien we dat eiwit de belangrijkste bouwsteen is die overblijft.

Van grote hoeveelheden water te drinken krijgt men geen grote spieren evenals van eiwit. Een beetje eiwit extra is normaal gezien genoeg om spiermassa op te bouwen. In principe worden de spieren wel groter als je meer eiwit eet.

Je moet daarbij wel bedenken dat het lichaam niet meer dan 10 gram eiwit per uur kan opnemen. Een van de vervelende gevolgen van teveel eiwit is darmvergiftiging.

De voornaamste eiwitproducenten zijn melk en eieren, orgaanvlees en spiervlees. Over het algemeen is dierlijk eiwit beter dan plantaardig maar een combinatie tussen die twee is natuurlijk het ideaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *