Zitten en ruglast

Zitten is meer belastend voor de rug dan liggen omdat het gewicht van het bovenlichaam moet gedragen worden. Zitten is ook belastender dan staan omdat het zwaartepunt van het bovenlichaam verder voor de lumbale wervelkolom ligt en er een draaikracht ontstaat: men heeft de neiging naar voor te buigen. We kunnen daar iets aan doen door de rug in zijn natuurlijke kromming te houden.

Het behoud van die natuurlijke kromming kan je op twee manieren bereiken: actief of passief.

Passief bereik je dat door de rug te laten steunen door een goede stoel of zetel. Waar een stoel of zetel een minder goede rugleuning bezit kan je hetzelfde effect bekomen door kussens te gebruiken.

Actief goed zitten wordt bereikt door de kracht van de spieren. Natuurlijk kan je dat geen hele dag volhouden. Toch kan je zo zelfs op een slechte stoel, je houding verzorgen.

AKTIEF ZITTEN

Het gemakkelijkste gaat het als we vooraan op de stoel of kruk zitten en de voeten naar achter brengen: door een reflex van het lichaam gaat de rug zich vanzelf strekken.

PASSIEF ZITTEN

Om te rusten, of bij een bezigheid die dit toelaat, bijvoorbeeld televisiekijken, ga je best zo ontspannen mogelijk zitten, passief zitten dus. Een deel van het gewicht van het bovenlichaam wordt dan gedragen door de rugleuning. Je kunt echter ook schrijven, typen, groenten schoonmaken, in een passieve zithouding.

Je kunt dit doen door zo dicht mogelijk tegen het werkvlak te zitten. De vorm van het zitmeubel bepaalt onze lichaamshouding. Hebben we te maken met een slechte vormgeving, dan kunnen we door gebruik te maken van kussentjes en/of voetbankje, toch een goede zithouding bekomen.

Lees meer artikelen over Gezondheid.

Relevante artikelen

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Wees de eerste!

Laat een reactie achter...

Wil je reageren op dit artikel laat dan iets achter in het formulier hieronder: