Spieren rug

Spieren die van belang zijn bij een goede rug: rugspieren, spieren die het schouderblad fixeren, buikspieren, bilspieren

1. Rugspieren

Deze groep spieren verbinden de borstkas, de wervel zuil en het bekken. Zij zijn vooral belangrijk voor:

2. Spieren die het schouderblad fixeren

Deze doen het borstgedeelte van de rug strekken door de schouders naar elkaar toe te trekken, niet door de borst naar voor te steken. Het is belangrijk te weten dat dit strekken een gevolg heeft voor gans de wervelzuil: ze wordt in haar geheel opgericht. Om deze spieren aan te spannen, moet men zich zo groot mogelijk maken.

3. De buikspieren

Er zijn rechte, schuine en dwarse buikspieren. Helemaal vooraan vinden we de rechte buikspieren, zij verbinden de onderste rand van het bekken met de onderste ribbenboog. De schuine en de dwarse buikspieren vormen een cilindervormig korset.

Tijdens het heffen zorgt en de rugspieren in een van het lumbale gedeelte het aanspannen van de schuine buikspieren neutrale bekkenstand voor een blokkering van de rug. De beweging in de rug wordt dan beperkt; de beweging geschiedt vooral in de knieën en heupen. Deze geblokkeerde houding moet aangenomen worden tijdens de startpositie en volgehouden worden tijdens heel de beweging. Dit vergt echter oefening en houdingsbewustzijn.

4. De bilspieren

De lange bilspieren zijn bij de meeste mensen verkort. Dit is oorzaak van een slechte houding (staande houding met licht geknikte knieën) en het feit dat we bij het vooroverbuigen meer in de rug gaan draaien dan in het heupgewricht. Uitrekken en verlengen van deze spieren door oefening is dus noodzakelijk.

Bij het heropvoeden van de houding speelt de kracht van het buikdek een belangrijke rol in het behouden van een correcte bekkenstand en het verzorgen van een goede ademhaling.

Door het aanspannen van de buik- en bilspieren draait het bekken in het heupgewricht naar achter. Dit verandert de vorm van de lendenwervelzuil: ze wordt minder hol of zelfs, bij volledige kanteling, vlak. Je kunt deze bekkenkanteling als oefening doen. Door één hand in de lenden en één hand op de buik te leggen, krijg je gevoel over de vorm van je rug zodat je er meer controle over hebt in dagelijkse rugbelastende situaties.

Lees meer artikelen over Gezondheid.

Relevante artikelen

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Wees de eerste!

Laat een reactie achter...

Wil je reageren op dit artikel laat dan iets achter in het formulier hieronder: