Rust: oefeningen om je rug te ontlasten

Rust is geen ijdel woord voor de rug. Als je neerligt wordt je wervelkolom ontdaan van de belasting: het gewicht van het bovenlichaam wordt niet meer gedragen door de wervelkolom, maar door de bodem waarop je ligt.

In tegenstelling met de belastende houdingen (zitten, staan, heffen enz.) waar de rug in zijn natuurlijke kromming moet behouden worden, moet je bij de platte rust de wervelzuil afvlakken. Dit laat toe de wervelzuil maximaal te ontlasten zodat de tussenwervelschijven terug vocht kunnen opnemen en hun elasticiteit herwinnen.

PSOASHOUDING

Deze houding is voor de rug het minst belastend. Door de knieƫn op te trekken, kantelt het bekken naar achter en wordt de lumbale kromming afgevlakt omdat de psoasspier ontspannen is.

SLAAPHOUDING

Het zou goed zijn indien men in psoashouding zou kunnen slapen. Dit blijkt echter niet altijd mogelijk omdat de slaaphouding tijdens de slaap verandert en omdat kussens niet altijd op hun plaats blijven zitten. Gewoon ruglig is in dat geval te verkiezen.

Beter dan ruglig is zijlig, benen opgetrokken, met de handen ofwel een kussentje tussen de benen. Dit laatste belet dat men gedraaid ligt. Op een harde ondergrond kan men een kussentje in de tailledriehoek leggen om doorzakken te vermijden.

Een slaaphouding die zeker niet aan te raden is, is buiklig. In deze houding is de lumbale kromming vergroot. Slaaphoudingen zijn echter moeilijk te veranderen. Wel kan men, als men ‘s nachts wakker of halfwakker wordt van de pijn, een betere houding kiezen.

Voor hen die toch op hun buik slapen, is een klein kussentje onder de buik, tussen borstkas en bekkenkammen, aan te raden.

Belangrijk om weten is dat pijn een verband kan hebben met de slaaphouding en dat je daaraan iets kan veranderen.

Lees meer artikelen over Gezondheid.

Relevante artikelen

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel. Wees de eerste!

Laat een reactie achter...

Wil je reageren op dit artikel laat dan iets achter in het formulier hieronder: