Ontspanning oefeningen

Ontspanning is een techniek die men zelf kan toepassen om zowel lichamelijk als geestelijk tot rust te komen. Sommigen vinden er baat bij, anderen niet. De techniek vergt wel wat oefening. Het is dus raadzaam het verschillende keren te proberen.

Je kunt het gebruiken om pijn te bestrijden, om in te slapen of gewoon om de drukte van je af te zetten.

  • Neem voldoende tijd om te ontspannen. Ontspanning zal moeilijk lukken als je daarna belangrijke zaken te doen hebt.
  • Ga ergens liggen waar je niet gestoord wordt.
  • Leg je in de meest gemakkelijke houding.
  • Het is zeer belangrijk de gedachten op het lichaam te concentreren. Vergeet al de rest, sluit je ogen en voel je lichaam.
  • Let op je ademhaling. Adem diep en traag in. Laat daarna de lucht langzaam, als vanzelf, ontsnappen. Doe dit normaal en let erop dat je gedachten bij je ademhaling blijven.
  • Blijf rustig ademen en concentreer je op je voeten. Krul je tenen en laat dan je spieren los. Doe dit een paar maal tot je goed je voeten zwaar voelt worden.
  • Doe hetzelfde met je benen. Span je beenspieren zonder te bewegen. Laat los en voel de zwaarte.
  • Ga zo verder (spannen loslaten) naar boven (buik spannen strekken, rug hol maken; vuist maken met de handen, armen strekken, schouders optrekken, grimassen maken met je gezicht).
  • Dwalen je gedachten af, begin dan gewoon opnieuw vanaf de ademhaling.
  • Indien je zonder hapering tot de ontspanning van je gezicht gekomen bent, laat dan je gedachten vrij en blijf liggen zolang je wenst.
  • Wakker worden moet weer langzaam gebeuren. Concentreer je terug op je lichaam en laat de kracht langzaam terugstromen, te beginnen met je voeten.

2 Reacties op “Ontspanning oefeningen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *