Natuurlijke kromming van de wervelzuil

Het kunnen aannemen van een goede houding blijkt een belangrijk middel te zijn in de strijd tegen functionele rugklachten. Men kan een goede houding maar verzorgen door houdingsbewustzijn, dit is het voelen van de veranderingen die de lichaamskrommingen ondergaan bij een bepaalde houding of beweging.

Een tweede voorwaarde is de conditie van de spieren: een krachtig spierkorset is noodzakelijk. Spiergevoel en spierkorset verwerft men door de juiste oefeningen. Na regelmatig en correct oefenen verwerft men een automatisme in het harmonisch gebruik van de spieren.

Disharmonisch gebruik van de spieren leidt tot overwicht van één spiergroep op een ander. Het resultaat daarvan is een afwijking van de natuurlijke kromming van de wervelzuil.

Afwijkingen van de normale kromming ter hoogte van de lenden, kan in twee richtingen gaan ofwel is de rug te hol ofwel bol.

Twee voorbeelden:

  • Draagt men een last ter hoogte van de borst dan zal men de rug al gauw overstrekken, dit is een te holle rug.
  • Raapt men iets van de grond zonder de benen te buigen dan is de rug bol.

Voor het verzorgen van de lumbale kromming zijn vooral rugspieren, buikspieren en bilspieren van belang. Oefening van deze spieren is dus noodzakelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *