Het belang van bewegen

Uit talrijke onderzoekingen is gebleken dat voldoende bewegen erg veel voordelen met zich meebrengt. Als je voldoende beweegt, vermindert bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten, blijven je beenderen en spieren sterk en blijf je makkelijker op gewicht. Bovendien voel je je meer ontspannen, fitter en beter in je vel. Bewegen gaat ook de negatieve gevolgen van stress op je lichaam tegen. Jammer genoeg brengen we onze dagen alsmaar minder actief door!

Wat is bewegen?

Met ‘bewegen’ wordt elke lichamelijke activiteit bedoeld, die door de werking van de spieren wordt veroorzaakt en waarbij het lichaam energie verbruikt. Dit wil zeggen dat je om te bewegen niet noodzakelijk intensief hoeft te sporten. Wandelen, de trap nemen, kuisen, … zijn vormen van beweging met een matige intensiteit. De meeste sporten zorgen voor beweging met een hoge intensiteit.

Voldoende bewegen

Enkel wanneer je voldoende in beweging bent, profiteer je van de gezondheidsvoordelen die hierboven werden beschreven. Maar wanneer beweeg je nu ‘voldoende’? Hier is het belangrijk om weten dat verschillende normen kunnen gehanteerd worden om te bepalen of iemand voldoende beweegt, namelijk de sportnorm, de bewegingsnorm en de stappen norm. Voldoen aan 1 van deze drie normen volstaat reeds om te profiteren van de talrijke gezondheidsvoordelen die bewegen met zich meebrengt.

De sportnorm stelt dat een volwassen persoon minstens 3 keer per week 30 minuten moet sporten

(d.i. intensief bewegen, bv. zwemmen, joggen, tennis, … ). Maar misschien houd je niet van sporten of kan je er de nodige tijd moeilijk voor vrijmaken. In dat geval kan je je baseren op de bewegingsnorm, die elke dag 30 minuten matig intensief bewegen (bv. fietsen, wandelen, tuinieren, … ) vooropstelt om fit en gezond te blijven. Deze 30 minuten mag je wel opdelen in twee keer een kwartier of drie keer tien minuten. Vind je ook dit een lastige klus, dan kan je tenslotte nog beroep doen op de stappennorm. Deze norm bepaalt dat 10.000 stappen per dag eveneens voldoende beweging biedt aan een volwassen persoon. Met de hulp van een stappenteller kan je het aantal stappen dat je zet per dag nauwgezet opvolgen.

Beginnen bewegen

Beginnen bewegen is helemaal niet makkelijk. Het vergt een verandering van levenswijze en een hoop oude gewoontes zal je overboord moeten gooien. Je moet er tijd voor vrijmaken en bovendien word je er vaak nog moe van ook. En als je eenmaal gestart bent, moet je nog kunnen volhouden … Als je begint te sporten is het belangrijk een sport te kiezen die je ligt. Een sport die je reeds kent bijvoorbeeld! is makkelijker om mee te beginnen. Daarnaast is de stap kleiner als je een sport kiest die geen bijzondere vaardigheden vergt, zoals bijvoorbeeld zwemmen of fietsen. Eens je je sport gekozen hebt, is het belangrijk langzaam te beginnen en rustig op te bouwen. Als je jezelf de eerste maal reeds forceert, raak je makkelijk ontmoedigd. Tot slot kan je beginnen sporten combineren met gezonde voeding, dan voel je je vanzelf al fitter en energieker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *